View complete fotopage
View complete fotopage
|Tuesday, 5-Sep-2006 23:33
||Email | Share | Bookmark
From and for Dolly....
Didn't update my page on Monday night as I was feeling very sleepy and tired at the same time. Thought of doing it this morning, but I was flat the whole day. And now is 10pm, Tuesday, is still up because I'm waiting for the washing machine to finish doing it's job so that I can put the clothes in the dryer. Anyway, yesterday, I was tired because Mrs. Last-Minute dot com went shopping for the kids school shoes to be worn today! And when everything is done on last minutes basis, there are chances you can't get what you are looking for in the shop where you normally can find them easily. We had to go from shop to shop! Alhamdulillah finally we managed to get what suit the kids' taste. And this morning, the kids started their new school term. The house was just so quiet without them and I felt very lonely....coz I miss my babies......
Last Friday morning, around 11 am, had a wonderful surprise. Dolly and her youngest son Hassan dropped by our place to give us a big pot of Akhni Rice. I just love her Akhni and will definately miss it very much when I finally have to leave Malawi for good. We had that for lunch, alhamdulillah.Thank you Dolly dear...
After the Friday prayers, we went to Dolly's house. We thought of baking some cookies together but then she wasn't able to get the main ingredient for the cookies. So we ended up cutting the agar-agar (Chinese grass) that I've brought along , into smaller pieces and packed them in 20g packets. The agar-agar that I had from Malaysia is in a 1 kg packet. And since I don't have a digital scale which I presume is more sensitive, so I just have to use Dolly's. Anyway, what are friends for huh Dolly...yeah to trouble them! Hahahahaha! When I came back from Dolly's house, I just can't wait to try this Dadih recipe that I've been wanting to try for quite sometime. I got this recipe from Dr. Ezura's fotopage. Thank you Dr Ezura for the recipe which she named after her cute daughter, Jihan. For the original recipe, please refer here. I love this Dadih!
|Note to myself...
Saper kata MamaFaMi tak leh buat dadih...lain kali cuba dulu baru cakap tak tahu!!!!!
4 litres water
440 g coffeemate (coffee creamers)
500 g sugar
1 can evaporated milk
1 packet Crystal Jelly powder (original flavour) - 10g
flavouring ~ strawberry, vanilla, chocolate, coffee...
1. Boil water on medium heat.
2. Add in jelly powder and stir well.
3. Add in coffeemate and keep on stirring.
4. Pour in the evaporated milk.
5. Add in sugar, stir and taste. You can add more or lessen the sugar to suit your taste.
6. Leave to boil for about 3 to 5 minutes. Remove from heat.
7. Pour a bit of the liquid in a small jug, add in the flavouring and pour into small containers.
8. Repeat step 7 with different flavours.
9. Keep in the fridge to set.
1. I made just 1/4 recipe and I managed to get 11 cups.
2. I used the strip agar-agar. I blended the strips into powder....improvised version!
3. I used fresh milk instead of evaporated milk.
4. I didn't put sugar, but just Nesquick Strawberry Flavour. I didn't measure how much I put, just keep on tasting.
5. I didn't use any flavouring because it comes with the Nesquick.
The texture ~~>
Wishing your hubby, Ejaaz a speedy recovery and to your sister-in-law, Shabnam, congratulations on the arrival of the new born baby girl
|1. mummy jam>> Smooth, soft, wobbly and nice...
2. rossya>> Betul kak, sedap...kita nak buat lagi..flavour lain plak...maybe banana...jeng jeng jeng....
3. cuyus>> Nampak sedap, rasa pun enak gituuu.....
4. kakyong>> Tak de la terror mana kakyong...dah rezeki nak menjadi...alhamdulillah....
5. S@BRiN@>> Bukan letih Sab, tapi tak sihat. Flat the whole day of yesterday. Hari ni pun, masih not so good. Akhni Rice tu recipe Indians rasanya. Mama dah pernah tepek resipinya. Mama memang suka Akhni ni, especially kalau orang yang masakkan...
6. hanieliza>> Tu dia, pakar motibasi ku telah bersuara!
7. hellikonia>> Dadih ni rasa dia macam jeli je...sedaplah...
8. emly>> La kenapa tak dapat makan ice cream cornetto? Pi la beli kejap...
9. elin>> MamaFaMi pandai baca resipi...hihihi...pas tu godeh-godeh, menjadi pulak, alhamdulillah..
10. ibu nadia>> Terima kasih kerana mencuba...pelbagai rasa lagi gituuuu.....cayalah
11. aZeeMaH>> Tu la...lama no bercuti honey moon!
12. Shah, Sya, Syahmi>> Alhamdulillah both of you dah sihat...bagus betul budak hensem tu punya appetite eh, semua dia nak!
13. Linda>> Kesiannya Adha nak jilat monitor...pi la sat, belikan dadih untuk dia. Tak pun, mak ngah pi godak kejap...
14. nabialishad>> Tapi kan, mama still lagi a bit tense nak buat benda-benda guna agar-agar ni...maybe nak kena prektis lebih kot...Yang Akhni tu, kan resipinya dah mama tepek dulu....ada kat sini...
15. Shukri>> Kalau mama jual kat pasar malam, Shukri nak datang beli ke?
16. alynnsaripuddin>> Time flies when you are really enjoying yourself, do you know that. Tak pe Alynn, nanti start counting to the next holiday pulak...hehehe....So far, mama belum ada that requested recipe, once ada, insyaAllah I'll paste it ok. Alynn still have a week, so makanlah apa-apa yang teringin sebelum balik tu ye....
17. Kuzi>> Bila-bila pun tak apa Kuzi. Mama ni dah buat dua round dah....
18. jaja>> Mama tak sihat, tu yang tak larat nak ngadap pc. Kepala berdenyut. Ha ah, buat dadih ni senang aje. But since mama phobia dengan agar-agar, so I made 1/4 the recipe. Dapat banyak juga. Puaslah makan dadih stoberi....Kalau ikut resipi Kak Liza, dia guna chocolate milk. Rasanya kalau dah guna Choc Milk, tak payahlah nak tambah cocoa powder lagi....
19. nic>> Nic ni bestlah, macam-macam dicubanya. Untunglah bakal cik abang tu nanti. Dadih sedap, Akhni pun sedap. Resipi Akhni ada kat sini...Ehem...nak cuba ke?
20. ezura>> Terima kasih Ezura kerana sudi berkongsi resipi Dadih dengan kami semua. Memang sedap. And this morning, I made Dadih Pisang dan Dadih Coklat pulak. Lepas ni, ntah apa pulak yang nak mama dadihkan...hehehe....Tak apalah Ezura, bila-bila cuti dan tak on call, boleh lah memasak ye....
21. za+za>> Memang sedap Za+za...
22. Jeff>> Yes, definately...
23. che sakura>> Buat jangan tak buat, nanti merajuk auntienya! Mama tak guna flavoring, sebab mama guna Nesquick Strawberry. Color, sugar and flavour, semua dah ada dalam tu.....p/s : Ha ah, kulit Syahmi memang licin...hehehe....
24. eddycute>> I pun suka yang Dolly masak. Kalau masak sendiri tu, macam rasa ada je yang kurang. Masak guna rice cooker, sama je macam masak kat periuk biasa. I dah lama tak guna rice cooker...
25. no-on kawan mummy hamim2>> Oh posa ropanya dua orang ni..Dak Imah posa ganti, No-on posa apa pulak? Bila nak masuk kolej? Dengar hari tu, memborong sakan? Hehehehe.....
26. farahdanial>> Ha ah, kalau orang buatkan semua sedap...kita tinggal ngap je kan...hehehe....Mama tukar ingredients tu sebab kalau boleh, tak mahu pi kedai beli barang baru...nak habiskan apa yang ada di rumah ni.... nak jimat ler!
27. Dolly>> Don't worry too much okay. InsyaAllah he's in good hands and will be home soon. Take care okay
28. mimielola>> Alhamdulillah it's good to know that everybody liked it. Yes, thanks to you (for trying) and Dr. Ezura, the recipe provider...
29. mamalisa>> Yes, we will be leaving Malawi for good, but we have no dates yet. And where to? Wallahu'alam....maybe Malaysia or maybe somewhere else...depends on rezeki....
30. mama_ida>> Sebenarnya mama pun suka gak tofu fa tu, tapi mama tak reti buatlah. Kotlah suatu hari nanti, mama terjumpa resipi tu, dan mama terrajin nak buat, akan mama hantar report ye...