By: Mama FaMi

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 13-Jun-2008 13:31 Email | Share | Bookmark
Blueberry Shortbread

 
Salaam Jumaat......

Quote:


Ertinya:
"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya kami telah memberikan kepadamu nikmat yang banyak. Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan berkorbanlah. Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah yang terputus."

Surah Al-Kausar

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.

Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w.kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t.makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher,Insya' allah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.

Perkara yg baik kita amalkan slalu.Sebar2kan kepada kekawan, terima kasih.






YAHOO...I WON I WON! What did you win mama? A car? A house? Oh no, not that! I didn't win anything but I am the first to put the laundry up to dry! My other neighbours haven't put their laundries up just yet....especially my front neighbour! Hahaha....You guys must be thinking that I'm just being silly huh? Maybe yes, a little, but enough to make me happy! Hihihi....silly old lady!

Yesterday, I was flat the whole day. Down with headache and nausea. I felt horrible! And the PosLaju guy had to press the doorbell at the wrong time! Thank God I can still hold back the v*m*t and attended to him first, otherwise.... And sorry Kak Liza for answering your call in a half-dead voice. Kak Liza wanted to ask me a favour, to write in her comment column, to inform everyone that she's out of the hospital and will be heading home (Terengganu) this afternoon. Sorry kak, I am not much of a help yesterday.... And sorry Ana, for M.I.A (missing in action) while chatting with you. I dozed off! Huhuhu....sounded terrible huh! Indeed I felt horrible. But towards evening, I just brave myself to cook and sweep the floor, then back on the bed! It's either the heat or something I ate the other night. They must have put too much of a something that I can't deal with. Serves me right, being a lazy wife to cook!!!

Anyway, that was yesterday. Let bygone be bygone and we'll start with a new day...still feeling a bit dizzy though but not as bad as yesterday... Let's move on to the recipe to share today. I think, I will paste a recipe that I've tried long time ago. It's an improvised cookie recipe from Muna's original Lavender Shortbread. I changed it to Blueberry Shortbread! Thanks Muna for the recipe.....sorry ler kita pepandai mengubah...



Lavender Shortbread

Ingredients :

200 g butter
100 g sugar
200 g plain flour
100 g corn flour or rice flour
grated rind of 1 lemon
1 tsp fresh lavender flower (I used blueberry emulco)

Cream butter and sugar until light and soft.
Add in lavender flower and lemon rind.
Finally, work in the flours.

Bake at 160 C for 30-35 minutes until light golden.



Quote:
Lavender Shortbread

Ingredients :

200 g mentega
100 g gula
200 g tepung gandum
100 g tepung jagung atau tepung beras
parutan kulit 1 biji lemon
1 sudu kecil bunga lavender segar (mama gantikan dengan blueberry emulco)

Krim mentega dan gula hinggan ringan.
Masukkan bunga lavender dan parutan kulit lemon.
Masukkan tepung dan tepung jagung atau tepung beras.
Canai dan terap.
Bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 160 C selama 30 hingga 35 minit





Quote:
1. Lee Lin>> Muahahaha...dapat anugerah kehormat la mama hari ni...Puan Promoter Dulang! Hihii....mekasih mekasih! Menurut kamus dwi bahasa mama ni, Lavender dalam BM nyer pun lavender gak, sejenis bunga yang wangi... Ha ah, memang seronok sidai kain, angkat kain, lipat kain and last but not least, gosok kain...
2. intan isms72@yahoo.co.uk>> Waalaikumussalam. Alhamdulillah much better today compared to yesterday, tapi still wobbly la...We must always make ourselves happy otherwise we'll feel miserable! Kalau tengok fp Muna, lagi macam-macam benda lain dia buat dengan lavender...
3. rinzura>> Beautiful isn't it? Copylah Rinz dan share with others....
4. amal5041.fotopages.com amalhayati68@gmail.com>> Silalah copy ya....moga kita sama-sama dapat menafaatkannya....
5. misliha misscreative_cakes@yahoo.com>> Hmmm.... naper ye? Tak yahlah susah susah kak... doa pun dah cukup....
6. Mak Teh>> Kak Liza masuk hospital untuk buat fisio. Nantikan saja entrynya nanti...berdas-das keluarnya nanti..... Entry meriah di rumah sakit! Hehehehe....
7. hannan6d>> Waalaikumussalam. Terima kasih atas petua tu, bolehlah mama cuba...
8. chepah chepah75@yahoo.com>> Muahahaha....jangan pulak ada yang panggil mama Minah Kain pulak lepas ni. Dahlah dapat anugerah promoter dulang! Hihihi... Tak sihat pun, kerjarumah harus dibereskan. Kalau suami balik, rumah macam dilanda tsunami, bertambah penatlah kawan tu. Omak ai, sampai 3 jam lipat kain, berapa lori tu? Hehehe...gurau je Che Pah!
9. wawa ssalwa@yahoo.com>> Tengoklah dulu, kalau hadiah dia best, barulah ma join. Muahahaha.... Alahai terima kasihlah sudi nak pelawa ma datang rumah Wawa. Kami terlewat gi hari tu... Tu yang kena tunggu dua round dalam panas tu... Tau tak, ma beli air je, sampai 9 cups tau...dah RM9! Lom lagi kopok lekor! Hehehe...
10. boxhousestudio boxhousestudio@gmail.com>> Esh..idaklah wei, dah tua tua ni, tak larat dah kot nak beranak kecik! Hehehe... Itulah kan, masak sendiri tu yang eloknya tapi tu lah, kita ni selalu malas! Padan muka kita!
11. boxhousestudio boxhousestudio@gmail.com>> Sama-samalah kita tunggu dan lihat yek...
12. yullina>> Waalaikumussalam Ina...ma tak makan ubat pun untuk pening kepala tu. Minyak angin pun tak tenyeh. Konon nak jadi heroin, tapi lepak sampai malam! Hehehehe....Terima kasih atas doa Ina.... check your yahoo mail ya...
13. baipower>> Alter resepi tu sebab semangat membara nak buat, tapi bahan tak cukup. Tapi sebab nak buat juga, tu yang kena tukar ikut apa yang ada dalam stok!
14. fizan yusop>> Aduhai, kesiannya. Kalau lapar, kenalah pi makan ye... Nak belikan, takut harga pos lagi mahal dari harga buku, buat bazir je...
15. jasmeen>> Oh ala shiannya....Moga sihat segera ye...
16. Noor>> Lepek kita kak, seharian! Hari ni baru okay sikit....
17. srsfeqah>> Ha ah, boto tu...banyak laie stok blueberry emulco sey tu ha...
18. Roszana>> Nantilah kalau ada rezeki, try yang isi merah pulak....
19. ssahida>> Gagahkan jugak sebab mata sendiri pun tak boleh pandang kalau semuanya berterabur...hehehe... terima kasih doakan mama ye...
20. pat>> Terima kasih Pat kerana sudi doakan mama ye....
21. RinnChan>> Ooo Rinn race dengan nyonya belakang rumah, mama pulak selalu race dengan achi depan rumah! Ahakss... sabor yo la... Esh ma ni kalau basuh guna tangan tu, rasanya, lewat tengahari ler baru sidai kot... Ahakss... Hish..pepandai je Rinn kata mesin basuh baju dia buat tokong! Muahahahhaa....
22. Erna>> Tu la tu...award yang rasanya belum pernah orang lain dapat ooo! Ala, monthly headache, biasaklah tuuu.... BP ma ok alhamdulillah....
23. Zalia reza_alia@yahoo.com.sg>>
24. anna>> Ooo kalau tengah chat dengan Anna, tetiba dia sunyi sepi, pahamlah ma! Kalau ma tengok Anna macam tu atas katil pun, mau gak ma bantai gelak! Hehehe... Mesti funny!
25. rossie's ross_lawrence2003@yahoo.com.sg>> Most welcome Rossie. Happy trying!
26. zakiah aznan760@yahoo.co.uk>> Naper Za tak guna heater je untuk keringkan baju? Ma pun rimas gak kalau baju bersidai sana sini...Macam nak pilihan raya pulak! Muahahaha...
27. azian>> Alhamdulillah sihat dah. Guna dryer lagi senang kan. Angkat keluar dari dryer terus lipat panas panas...best tol. Bau pun wangi! I miss that routine!
28. Ana>> Sama-sama Ana...Amin. Tu la tu, sorrylah ye, tengah menaip tu, badan rasa tak sedap betul, terus je baring dan tertidur... Kalau deco guna royal icing, lagilah lawa, tapi masa tu, tak terfikir dan tak ada kerajinan...ahakss....
29. Phalinn>> Terima kasih Phalinn...Harap Phalinn sekeluarga sihat-sihat aje...
30. big mamma bukhari aka ati itawaizurfosuy3479@yahoo.com>> Waalaikumussalam T. Bila ada kerajinan, adalah entry masakan, kalau tak, tak adalah...hehehe...
31. Naseem>> Thank you for the wish my dear..... How I wish it's not an invisible cake!


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net