By: Mama FaMi

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 28-Nov-2007 11:11 Email | Share | Bookmark
PETUA MENCUCI HATI

 


Petua Mencuci Hati oleh Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu, dibawah ini ada beberapa cara
bagaimana hendak mencuci hati, diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.

1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang
sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan: "Ya Allah, jadikan hatiku
bersih."

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100X sebelum tidur. Ini
merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa di-
ampunkan, otak tenang,murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan
semua perkara kebaikan.

3. Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan
menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa,
penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah"
sebanyak 3X..

5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu
sebutkan.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk
diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. Katakan lah: "Aku
sebenarnya......(perkara yang elok2 belaka).

7. Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum tidur,
senyum, pejam mata. Katakan didalam hati: "Ya Allah, cuci otak aku, cuci
hatiku. Esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif."
Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan
sepanjang tidur sehingga keesokan harinya - CUBALAH!!).

8. Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa, terhindar dari melakukan perkara2
kejahatan.

9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan,
tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila2 masa).

10. Kekalkan wuduk.
11. Bersedekah.

12. Belanja orang makan.

13. Jaga makanan - jangan makan makanan yang subhat (was2, tidak pasti halal atau tidak).

14. Berkawan dengan ulama.

15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi).

16. Pesan pada orang, jadi baik.

17. Menjaga pancaindera (mata, telinga, mulut... dsb). Jangan dengar orang mengumpat.

"Sampaikanlah pesanan ini walaupun 1 ayat."


Ceritamu ceritaku....
Quote:
1. unnamed>> Most welcome...Ini Maz kan? Jalanlah sepuasnya yek, sok anak-anak dah mula sekolah, kenalah kurang sikit aktiviti weekdays.
2. Daalia lea1207@yahoo.com>> Amin to your duaas. Ha ah, kita pun suka dengar bila Dr Fadhilah ni berceramah. Gambar untuk entry ni, kita cilok gambar dari website. But if I were to do it myself, I think, I'll use PAINT because, that's the only thing that I know! Ahaks....shian betul ma ni!
3. mama ca mierafaziera@yahoo.com>> Most welcome Mama Ca.
4. Nur>> Mudah-mudahan, kita semua beringatlah...tak kiralah muda atau tua, bila harinya dah sampai, kita tetap kan pergi.....
5. umi-kal kaynasution@hotmail.com>> Most welcome auntie.
6. cek de sam>> The pleasure is mine dear...
7. ida isk merpati66@yahoo.com>> Moga kita semua sama-sama mendapat manafaat....
8. kamalina>> Mama pun suka dengar ceramah dia....bisness cadar tu, adalah juga 3, 4 orang yang sudi membeli, alhamdulillah...
9. dolly>> Sorry dear....I just copied and paste this useful article from the email sent to me by a friend...will try to post something in English next time ya....keep well dear...glad to hear your voice that day...miss you too....
10. mamasya>> Sama-sama Mamasya...
11. rinnchan>> Silap-silap....lusa, Rinn yang peringat mama pulak...hehehe...
12. hanieliza>> Sama-samalah kita ingat mengingati....
13. Sabrina>> Mudah-mudahan Sab...
14. Lee Lin>> Must get as well....
15. nic>> Sama-sama kita manafaatkan...
16. << jeff >>>>
17. Roylazim>> Amin.....
18. rosidah salleh rosidah28@hotmail.com>> Terima kasih banyak-banyak di atas sokongan Rosidah ya...mama dah email. Sila semak email Rosidah ya....tq


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net